Saturday, February 15, 2020

Slot Akasia 《Seadanya Aku》

《Seadanya Aku》
Drama ini berkisahkan 3 orang BFF perempuan (Fiya, Zureen dan Wina) dan 2 orang BFF lelaki (Zarul dan Taufiq). Drama ini juga dipisahkan oleh kejadian SMS 📱misteri nusantara : sebelum dan selepas menerima SMS📱 dari orang misteri.
Sebelum SMS datang:
1) Fiya dan Taufik saling bercinta dan akan kahwin. Segalanya nampak seperti fairy-tale happily-every-after. 幸福美满,地久天长👩‍❤️‍👨
2) Wina pula telah bertunang dengan Zarul. Pertunangan ini sebenarnya percaturan ibu Zarul dan ibu Wina untuk tujuan perniagaan. Ibu Zarul berkata perniagaannya semakin merosot, perkahwinan Zarul-Wina akan membolehkan ibu Wina menolong perniagaan ibu Zarul. Wina suka Zarul 千依百顺,namun Zarul selalu mengabaikan Wina冷淡无情. Zarul selalu menangguh perkahwinan walaupun didesak oleh beberapa pihak. Sebenarnya Zarul suka Fiya.
3) Zureen selalu tidak menemui jodoh sahaja. Zureen pernah mengalami diskriminasi kerana single, disindir Taufiq
Selepas menerima SMS,📱 semua berubah翻天覆地! SMS itu berkata Fiya telah dirogol, Fiya mengaku itu bukan berita palsu. Taufiq boleh menerima kerana sangat mencintakan Fiya, tapi ibu Fiya sangat membantah. Kebetulan semua BFF ada hal masing-masing dan tak dapat turun ke majlis perkahwinan Taufiq-Fiya. Cuma Zarul sahaja yang hadir di majlis perkahwinan.
Sewaktu perkahwinan, Taufiq ponteng (dan kemudian tidak muncul sehingga episode ke-10)! Ibu Taufiq saja datang mengumumkan perkahwinan dibatalkan di samping sindir keluarga Fiya冷嘲热讽. Zarul yang selama ini suka tiba-tiba tampil ke depan, menawarkan dirinya untuk berkahwin dengan Fiya Kemudian, mereka berkahwin. Tetapi Fiya mau perkahwinan ini dirahsiakan kerana tidak mahu menyakiti hati BFFnya Wina (Tunang Zarul). Sebenarnya, Fiya berasa bersalah kerana berkahwin 👩‍❤️‍👨dengan Zarul. Walau didesak sebagaimanapun, Fiya tetap enggan berkata siapa suaminya, Fiya tipu orang “suami saya orang kampong”.
Konsep kahwin rahsia juga pernah ada dalam drama sebelumnya, iaitu 《Fantamorgana Cinta》dan《Kekasih Paksa Rela》. Berbeza dengan drama-drama lain pukul 7 petang, drama ini berjaya berlaku rampas laki atau perempuan, seawal episode ke-5. Drama lain selalu perampasan tidak berjaya dari mula sehingga ke akhir episode.
Sementara itu, Zureen yang kesunyian telah menjumpa Mr X Hadi (sepupu Zarul), seorang kaki judi dan juga kaki pinjam duit.💸 Hadi berpura-pura suka Zureen, Zureen menjadi mangsa骗财骗情, 但不骗色. Wina betul, dia menasihatkan Zureen jangan percaya Hadi tetapi Zureen telah ‘blinded by love’一意孤行. Wina seolah-olah enggan menerima hakikat Zarul mengabaikannya dengan sepenuhnya, dan tipu sendiri alasan “Zarul sangat sibuk”.
Pada masa yang sama, Zureen juga betul, Zureen berkata Zarul tidak cintakan Wina tetapi Wina tetap执迷不悟。
Sekarang, satu dunia tidak tahu perkahwinan Zarul-Fiya, namun Taufiq dan Wina semakin mencurigai mereka berdua. Sekarang Taufiq mendesak ibunya itu menolongnya berkahwin dengan Fiya. Ibu Taufiq terpaksa mengikut perintah anaknya, kerana nampak anaknya semakin teruk kerana putus cinta.💔
1. Apakah akan terjadi kepada Wina jika mengetahui BFFnya telah berkahwin dengan tuning? Dapatkah dia mengendali pengkhianatan sebesar ini? Menyayat hati saya tonton Wina seksa
2. Siapakah sebenarnya orang yang hantar SMS📱 tentang Fiya? Bagaimana orang misteri ini mengetahui rahsia terpendam Fiya (The deepest secret)?
3. Dapatkah Zureen mengendalikan Mr X Hadi?
4. Apakah akan Taufiq lakukan jika mengetahui kawan baiknya berkahwin dengan Fiya? Taufiq bukanlah jahat sangat, cuma mangsa keadaan dan tak tahu Fiya dah kahwin
Saksikan di TV3 untuk ketahui jawapan!
Sila juga tinggalkan comments bagaimana cerita ini diteruskan, gunakanlah imaginasi dan kreativiti untuk sambung cerita ya.
Babak yang mendapat perhatian saya : Wina demam teruk🤒, Zureen dan Fiya banyak menolong.
1) Tetapi Wina tidak memakai face-mask!😷
2) Wina sepatutnya kuarantin sendiri tapi berpeluk-peluk dengan Fiya dan Zureen!
3) Paling mengejutkan saya ialah babak Zureen mensuap makanan🥄 kepada Wina dan Fiya menggunakan sudu yang sama!🤮
Pada masa kritikal ini, kuman Novel Coronavirus🦠 dan Influenza A🧫 berleluasa .
Semua orang sedunia harus mengambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah rebak penyakit.🦠
Unsur-unsur drama melayu checklist :
Ada keluarga datuk/tan sri kaya-raya Zarul dan Wina daripada keluarga perniagaan.
Ada orang cemburu, marah dan gaduh tak berhenti-henti Apabila Fiya (waktu masih bercinta dengan Taufiq) berkata Zarul sangat kelakar, Taufiq tiba-tiba marah dalam kereta.
Ibu bapa x suka menantu Ibu Taufiq tak suka Fiya; Ibu Zarul pun tak suka Fiya
Watak laki pakai kereta besar (bila baru ada yg pakai Myvi?) 
Cerita rampas suami orang Fiya berjaya merampas Zarul walalupun bukan disengajakan
Ada watak wanita berasal dari kampung🤔 hmm… tak pasti saya..
Watak wanita ada bff yg bergelaran "beb" Mereka panggil nama
Banyak perempuan suka leading actor  Taufiq, Zarul








No comments:

Post a Comment